Er din webshop klar til det nye europæiske online klagesystem?

Alle danske webshops skal i fremtiden linke til en fælles europæisk klageportal, også kaldet ODR (Online Dispute Resolution), som lanceres mandag d. 15. februar 2016. Det betyder, at hvis du sælger online via af en markedsplads, en webshop eller afgiver tilbud via e-mail, så bliver du forpligtet til at linke til ODR. Det betyder:

  • Linket skal fremgå tydeligt på din virksomheds website, og det skal være tydeligt, at ODR-platformen kan benyttes, hvis en forbruger ønsker at klage.
  • Det gælder også, hvis du fremsætter et tilbud i en e-mail og efterfølgende sender det direkte til en forbruger. Her skal e-mailen ligeledes indeholde link til ODR.

Det er vigtigt at bemærke, at linket er obligatorisk fra d. 15. februar 2016 – også selvom du kun har kunder i Danmark. Hvis du ikke er klar, kan det i sidste ende betyde en bødestraf.

Tanken bag er naturligvis at sætte endnu mere gang i den europæiske online handel. Mange virksomheder oplever det simpelthen for bøvlet at håndtere klagesager fra udenlandske onlinekunder. Og på den anden side af bordet, er der mange forbrugere, som frygter klagemulighederne i et andet land og derfor undlader at købe online i andre lande.

Meningen er, at forbrugerne kan skrive deres klage på deres eget sprog. Herefter bliver klagen maskinoversat af EU’s egen oversættelsessoftware. Dvs. hvis din forbruger er tysk, kan hun skrive en klage på tysk, men du kan læse klagen på dansk. Lars Arent, fra Forbruger Europa, påpeger dog, at forbrugere kan sende deres klager på engelsk, hvis de vil være sikre på at undgå, at vigtige argumenter går tabt, når klagen oversættes af maskinen. Jeg er spændt på at høre, hvordan det kommer til at fungere i praksis. Om systemet er intelligent nok til at håndtere denne form for oversættelse, som sikkert kan forventes at blive forholdsvis kompleks i visse sager.

I starten af februar 2016 offentliggør Forbruger Europa, på forbrugereuropa.dk, en informationskampagne, som sætter fokus på den nye fælles europæiske klageportal.  På samme website, kan du ligeledes finde eksempler på, hvordan du kan oplyse om ODR – på både websites og i e-mails.

One response to “Er din webshop klar til det nye europæiske online klagesystem?

  1. Du kan sige meget om EU og regler, systemer m.v. – men jeg synes dette er et godt tiltag.
    EU bliver rigere som et hele når vi handler mere med hinanden og det hjælper netop ODR med. Jeg glæder mig dog til at se hvordan maskinoversættelsen kommer til at fungere i praksis.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *