Til alle de unge iværksættere

Hvor er det dog fantastisk at konstatere, at andelen af unge iværksættere er stigende. Jeg vælger at opfatte det som spæde tegn på, at holdningen til iværksætteri som karrierevej på skoler og videregående uddannelser er ved at ændre sig til det positive. Det nytter ikke rigtig, at vi på uddannelserne opdrager de studerende til, at der er lighedstegn mellem en karriere i de store virksomheder og succes, når virkeligheden i det danske erhvervslandskab er en anden.

En gang om året besøger jeg Rungsted Gymnasiums innovations- og erhvervselever for at tale lidt om, hvordan det er at være iværksætter, og hvordan de kan gribe det an, hvis de har opfundet noget meningsfyldt (det er der mange af dem, der faktisk har). Vi snakker naturligvis om alle de praktiske forhold, fx valg af navn, økonomi, registrering af virksomheden osv, som jo er super vigtigt at opnå en basal indsigt i, for især de meget unge iværksætterspirer, der i sagens natur ikke besidder reel erhvervserfaring endnu.

Ud over disse praktiske tips, har jeg sammenfattet nogle mere overordnede forslag til, hvordan man som ung iværksætter kan bringe sin virksomhed videre. Dem vil jeg gerne dele med flere, så her er de:

  • Fortæl, spørg, lyt og vurdér

Det er en udbredt misforståelse, at gode idéer skal holdes hemmelige. En hemmelig idé vil lide under manglende input fra potentielle kunder og andre, der kunne bidrage med vigtig viden inden lancering. Det vigtige er at forstå, at det er yderst, og jeg gentager, yderst sjældent, at nogen stjæler en idé, der endnu ikke har bevist forretningsmæssig værdi. Der er masser af idéer, og det sværeste er at eksekvere dem til et stadie, der skaber vækst. Så fortæl om din idé til alle, der gider at høre om den, bed om gode råd og forhold dig kritisk til dem.

  • Netværk (online + IRL)

Som ganske ung iværksætter kan det tænkes, at dit erhvervsnetværk er forholdsvis begrænset. Det skal du gøre noget ved. Opsøg mennesker inden for din kommende branche i fx dine forældres netværk eller find relevante events på nettet, som du kan troppe op til og møde nye forbindelser. De fleste mennesker, har jeg opdaget, elsker at hjælpe iværksættere, hvis bare man tør tage imod. Der er mange gode artikler om, hvordan man bliver dygtig til at netværke, læs dem.

  • Brug medierne – redaktionelle + sociale

Som ung iværksætter kender du allerede alt til the power of social media. Den viden skal du bruge på en intelligent og autentisk måde i forhold til netop dit produkt. Det kan også være en god idé at forsøge at få omtale i de redaktionelle medier; det er en troværdig og billig måde at udbrede kendskabet til din opfindelse. Kig især efter nichemedier indenfor netop din målgruppe.

  • Mentor / advisory board / bestyrelse

Overvej at etablere et advisory board bestående af dygtige mennesker, du kan ringe til, når du har brug for sparring og gode råd. Du kan også samle dit advisory board til fælles møder, men det er ikke et must. Med tiden kan du med fordel tilknytte en bestyrelse til din virksomhed, som enten kan erstatte eller supplere dit advisory board. Nogle har også glæde af en personlig mentor i forbindelse med virksomhedsopstart.

  • Bevar og vis din entusiasme

Når du nu har valgt at blive iværksætter og gøre din opfindelse til en forretning, er du sandsynligvis ret entusiastisk om din idé. Det skal du bevare og vise i alle sammenhænge. Der er ikke meget der smitter og sætter sig fast i hukommelsen på samme måde som en begejstret opfinder.

  • Lær teknik, sprog og økonomi, men dyrk din kreativitet

En af de allervigtigste ting, jeg har lært i skolen er engelsk. Kan du ikke tale ordentligt engelsk (eller det fremmedsprog, der nu passer til dit marked) bliver det svært at få din virksomhed ud over Danmarks grænser og samarbejde med folk fra forskellige lande. Det er også en stor fordel at opnå en god forståelse for teknik og økonomi. Hvis du er kreativt anlagt, synes du måske, det lyder lidt kedeligt (det er det også), men tro mig – du bliver glad for det senere. Og det ene udelukker jo ikke det andet, du skal selvfølgelig stadig dyrke din kreativitet max!

  • Tro på dig selv, din idé og dit team!

Det allersidste råd er næsten det vigtigste, for hvis ikke du tror på dig selv, på idéen og på det team, du involverer i din forretning, vil du aldrig få andre til det. Så selv i de svære tider er det på med ja-hatten og frem med det store ”det går fantastisk” smil!

Hvis du hellere vil arbejde for en startup, kan du læse lidt om, hvordan det er at arbejde hos Queue-it i Frederiks blog om emnet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *