Startup lessons learned: 5 råd fra lille til stor

Jeg har været ansat i og rådgivet store internationale firmaer gennem det meste af min karriere, og der er væsentlige forskelle på måden organisationerne fungerer på, alene på grund af virksomhedens størrelse og alder.  Små firmaer som Queue-it, som jeg selv er medstifter af, kan naturligvis lære rigtig meget af de etablerede virksomheder, men jeg synes også, der er et par erfaringer fra startup-verdenen, som kan sætte tanker i gang hos større organisationer.

Her er derfor 5 bud på læringer fra startup-miljøet, baseret på mine erfaringer fra begge verdener, som store virksomheder vil kunne lade sig inspirere af.

 

  1. Fokusér mere på dit produkt

Hos store virksomheder bliver strategiske produktdiskussioner ofte domineret af budget forecast, markedspositionering og ’brand consistency’. Og når der bliver fokuseret på selve produktet, er det ofte den samme chefgruppe, der endeligt beslutter produktets fremtid uden helt at have fingeren på pulsen med hensyn til kundernes behov. De fleste tech startups er såkaldte ”one product companies”, og er fuldkommen besatte af produktet, og hvordan det passer ind i markedet; produktet er i sandhed virksomhedens hjerteblod og eneste eksistensberettigelse. Jeg oplever, at der i startups er en meget stærk og direkte forbindelse med kunderne, som i sidste ende er dem, der afgør produktets fremtid.

 

  1. Forkort din beslutningsproces

Der er sikkert mange, som kan nikke genkendende til, at beslutningsprocessen i store virksomheder kan være lang og sej – alt skal behandles i udvalg på udvalg, og selv små ændringer kan tage måneder. Og ja, det kan i mange tilfælde være på sin plads, idet man kan hævde, at store firmaer har større risici og mere at miste end små, og derfor er nødt til at være mere påpasselige, når der træffes afgørende beslutninger. Men det betyder ikke, at alle beslutninger skal trækkes i langdrag. I startup-virksomheder er der ofte ikke så langt fra idé til beslutning, og det betyder, at de i højere grad hurtigt kan tilpasse sig pludselige ændringer i markedet. Og det er absolut nødvendigt, hvis du fortsat skal forblive konkurrencedygtig.

 

  1. Søg hjælp og sparring i dit eksterne netværk

I store virksomheder kan der være en tendens til at have nok i sig selv; forstået på den måde, at der er mange kolleger at spare med. Problemet med det er bare, at alle tager afsat i det samme regelsæt, normer og værdier, som er fastlagt i virksomheden. Sandsynligheden for nye og banebrydende idéer, er derfor mindre, end hvis du spørger en mere forskelligartet gruppe som f.eks. dit eksterne netværk til råds. Her vil du opleve en hel anden form for feedback på dine udfordringer, netop fordi de ikke er ”bundet” af bestemte retningslinjer – og derfor bedre er i stand til at tænke innovative tanker sammen med dig.

 

  1. Dyrk kulturen

Når en iværksætter starter sin virksomhed, afspejler kulturen typisk hendes eller hans personlighed – og i de efterfølgende par år er det de første medarbejdere, sammen med stifter(ne), som skaber grundkulturen. Spoler vi så tiden frem og kigger nærmere på en etableret organisation, er kultur og værdier, ofte noget man ser på fine plakater, der hænger rundt omkring i virksomhederne. Men det er kun papir; kultur kommer fra mennesker, og den kan ”plejes” positivt. Mit allerførste job, tilbage i 1993, var hos A.P. Møller-Mærsk, og der levede de oprindelige stifteres ånd, som det sikkert er de fleste bekendt, i høj grad stadigvæk i virksomheden – det var stærkt at opleve den legacy, som familiens og virksomhedens overhoveder havde fået ”installeret” på globalt plan ved storytelling og udvalgte, vedvarende værdier. Der var ikke en medarbejder, der ikke forstod betydningen af ”Constant Care” (rettidig omhu) eller tog, ”den der har evnen, har pligten” princippet alvorligt. Ved at fokusere benhårdt på rekruttering af fantastiske talenter, som passer til kulturen, kan man i høj grad fremme og bevare kulturen . Læs evt. også min kollega Lisbeth Grastrups blog post om værdier.

 

  1. Byd ‘disruption’ velkommen indenfor

En indbygget risiko for succesfulde virksomheder og produkter er, at man kan komme til at antage, at væksten vil fortsætte af sig selv.

Store virksomheder kan ende med at udvikle sig langsommere, f.eks. pga. de føromtalte lange beslutningsprocesser, og derfor er de ikke på forkant med udvikling, der potentielt kan disrupte den fundamentale forretning. Min opfordring er, at man som etableret selskab overvejer at hilse de mindre, nye og potentielt disruptive startups velkomne, snarere end at møde dem med sagsanlæg eller arrogance. Dermed er chancen for at opnå konkurrencefordele ved at deltage positivt i udviklingen, efter min mening, større end ved en mere defensiv tilgang. Jeg synes f.eks., at Trygs intention om at invitere 300 startups indenfor er et meget interessant tiltag i denne sammenhæng.

Der er fordele og ulemper ved små som store virksomheder, og jeg har personligt haft stor glæde af at opleve begge dele. Forskellene og lighederne er for mig et emne, jeg ofte reflekterer over, og hvis du også har synspunkter at dele, hører jeg gerne om dem i kommentarerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *