Er du leder? Så få opdateret dine sociale profiler nu

Af Camilla Ley Valentin 1

Jeg bliver ofte spurgt, hvordan jeg agerer som privatperson, men samtidig som virksomhedsejer, på de sociale medier.

Som virksomhedsledere bør vi naturligvis være ekstra opmærksomme på vores personlige profiler på de sociale medier. Det er f.eks. tit og ofte her, at kunder, potentielle medarbejdere, pressen etc. møder os første gang. Så hvis du ikke allerede som minimum har en opdateret LinkedIn og/eller Twitter-profil, så er det nok ved at være tid til at få gjort noget ved det.  Og hvis du sidder og tænker, at dine sociale profiler da er personlige, så vil jeg kraftigt anbefale dig at genoverveje den holdning.

For flere og flere mennesker smelter privatliv og arbejdsliv sammen, og det er som leder nødvendigt at lære, hvordan du navigerer rundt i denne ”grænseløshed”.  Det handler også om, hvilke signaler vi (både som virksomhed og som ledere) ønsker at sende til omverdenen. Følger vi med i den teknologiske udvikling, og forstår vi at kommunikere på de kanaler, som vores medarbejdere og kunder benytter? Eller er vi groet fast i de gode, gamle, analoge dage, og følger vi ikke helt med tiden? Jeg tror de fleste ønsker at sende det første signal.

Jeg oplever meget ofte, og i stigende omfang, at potentielle kunder og medarbejdere besøger mine sociale profiler. Både på LinkedIn, Twitter og Facebook. Og det samme gælder mine medstifteres profiler. Det var bestemt ikke tilfældet for bare få år siden. Kunder og medarbejdere har et stigende behov for at se og opleve menneskene bag virksomheden eller produktet. Jeg selv har det på samme måde. Et produkt er ikke længere bare et produkt. Vi ønsker at kunne identificere os med de produkter og ydelser, som vi køber. For virksomheder er det ikke længere nok at have et fint og opdateret website; potentielle arbejdstagere og kunder vil have mere. De vil mærke, føle og se virksomheden – menneskerne – bag. Og så vil de have mulighed for at gå i direkte dialog – og det kan de nemmest gøre via de sociale medier.

Det er i dag helt almindeligt, at kandidater til ledige stillinger hos os ikke skriver, at de gerne vil arbejde for Queue-it, men specifikt har forholdt sig til den leder, de ville skulle referere til, og f.eks. skriver, at de gerne vil arbejde for Niels eller Martin. Du kender sikkert talemåden, at ”mennesker søger job hos virksomheder men forlader ledere”, men der er efter min mening ved at ske et skifte, hvor kandidater nu i langt højere grad forholder sig til den kommende leders personlige brand, før de overvejer at søge en given stilling. Hvis kandidaten ikke kender lederen personligt, kan denne undersøgelse foregå via lederens tilstedeværelse på sociale medier (og evt. i medierne) samt ved at opsøge ansatte i virksomheden via sociale medier for at søge viden.

Før du går i gang med at oprette dig på de forskellige platforme, kan det være godt at gennemtænke din personlige sociale mediestrategi (for nu at sige det med et fint ord). Det kan bl.a. være overvejelser om, hvilke platforme du vil bruge mest energi på, og hvilke emner du gerne vil dele indhold om. En anden god ting at overveje er din tilgang til, hvem du accepterer kontaktanmodninger fra på de forskellige platforme. Helt konkret benytter jeg selv mest LinkedIn, Twitter og Facebook, men er selvfølgelig opmærksom på, hvad der foregår på andre platforme også.

Jeg har taget stilling til, i overordnede træk, hvilke typer indhold, jeg gør offentligt tilgængeligt, og hvilke typer af indhold jeg kun viser til en udvalgt skare, f.eks. nære venner. I forhold til hvem jeg ”lukker ind”, har jeg en differentieret tilgang på de enkelte netværk. På LinkedIn accepterer jeg stort set alle, mens jeg på Facebook kun bliver venner med mennesker, jeg har mødt, og deler dem ind i grupper (f.eks. bekendte, venner, familie). På Facebook har jeg så valgt at oprette en profilside, som folk, jeg ikke kender, kan like, hvis de vil følge med i, hvad jeg laver. Når du har taget stilling til, hvordan du ønsker at håndtere din tilstedeværelse på de sociale medier, er det ret enkelt at styre det i indstillingerne på de enkelte platforme.

Så mit spørgsmål lyder: Kan man i dagens Danmark, i hvert fald som leder og virksomhedsejer, overhovedet tillade sig at se bort fra de sociale medier, hvis man samtidig skal tilfredsstille det stigende behov fra omverdenen, som kræver indsigt?

1 kommentar RSS

  1. Af Hvordan rekrutterer vi den nye generation? | Ley Live

    -

    […] hvor fremtidige medarbejdere befinder sig. Læs mere om dette emne i min tidligere blog ”Er du leder? Så få opdateret dine sociale profiler nu”.  Og dels skal vi blive bedre til at trække på vores nuværende ansatte for at styrke […]

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info